Tuesday, July 24, 2012

4 Ramadhan 1427H > 4 ramadhan 1433H menggamit memori

4 Ramadhan 1427 H (5.20 pg)….

Seusai bersahur disisi emak, terus ku tukarkan pakaiannya. Rambutnya ku sisir penuh hati- hati. Risau sikat terkena pada luka pembedahan. Ku tenung dalam dalam raut usianya, ku kemaskan wajahnya, hatiku berbisik sendiri dengan resahnya hati ini. Teringat cerita emak 3 minggu lepas sewaktu menjaga baba di hospital, tanda tanda kematian menjelma bila kuku membiru dan tapak tangan kekuningan. Kuangkat tangan emak dan kulihat sendiri kejadian yang sama. Berderau darah, luluhnya hati sewaktu menghadapinya. Hanya perkataan ‘ emak, emak, emak….’ Suara halusku terlalu lemah dan perlahan. Ku gagahkan merapati ke telinganya sambil menyebut kalimah thoyyibah, bibirnya beralun dalam deru nafas terakhir. Kuperhati nafasnya naik dan terus turun tanpa ada pergerakkan selepas itu. Dalam percaya atau tidak, aku terus memanggil nurse. Dlm pada itu, aku terus tinggalkan mereka untuk solat subuh sementara doktor sampai. Dlm jam 6.20 pg Dr sahkan pemergian emak buat selama lamanya. Mesej ringkas terus ku hantar kepada abang ku. Dalam percaya atau tidak, rupa2nya aku kehilangan kedua2nya dalam masa yang terlalu pantas. Memori ini masih segar dalam kotak minda, terpahat dalam kamar hati walaupun 6 tahun telah berlalu. Ujian ini benar2 menggoncang seluruh jasad. Aku bukanlah setabah Fatimah Azzahra menghadapi kematian Ayahandanya Rasulullah SAW. Cuma Insan biasa lagi kerdil, yang terlalu dhaif disisi Allah SWT.  

                Masih kuingat saat pengkebumian di pusara baba dan emak, setelah ramai telah pulang.  aku tidak mahu pulang. Kataku, ingin duduk disini, nak ikut mak dan baba. Abang hanya tertunduk ke tanah tanpa berkata, mungkin menahan sedih dan sayu. Meluncur satu suruhan dari pakcikku, katanya “ Faizal, pujuk ida dan tarik dia balik” sambil pakcik terus berlalu, mungkin pakcik juga sedih sebab beliau antara orang paling akrab dgn arwah baba. Teringat pujukan abang kepadaku “ da..jom balik” saat dia tak mampu meneruskan kata2, die terus menarik lenganku. Ketika berjalan keluar dari kawasan perkuburan, ku terlihat 4 kelibat sahabat sekolah, rupanya mereka setia menungguku dari tadi. Sekarang ni, salah seorang darinya juga telah pergi menghadap Ilahi setahun selepas aku kehilangan permata hati. 
                6 tahun telah berlalu, ia terlalu perit untuk dilalui namun percayalah Allah itu Maha Mengetahui setiap yang berlaku. 6 tahun jugalah abangku setia berbalas mesej. Setiap kali Ramadhan , setiap kali berbuka dia tidak pernah termiss mesej “ dah buke” atau pun “ buke ape”, dan setiap pagi, mesej die “ bgn sahur” ataupun “ dah bangun”..walaupun ringkas namun amat2 bernilai bagiku. Penuh makna. Aku sangat merindui abang tapi jarak membataskan. Dialah yang selalu bertanya kabar, dia jugalah yang selalu memberi keyakinan untukku buat keputusan. Tika aku sakit, dia yang banyak bertanya keadaanku sehinggalah dia benar2 mendengar suara sihatku. Walaupun abang ku ini digeruni oleh abang2 yg lain. garang orangnya namun di satu sudut aku melihat dia sangat penyayang sebenarnya. Cuma tidak dizahirkan scr fizikal tetapi dizahirkan dgn perbuatan tanpa sedar. Sesungguhnya aku mendoakan kesejahteraan buat abang2 dan kakak2ku, semuga Allah limpahi taufiq dan hidayah serta rezeki yang melimpah ruah kepada kalian. Sesungguhnya adikmu ini sangat menyayangi kalian. Hanya doa yang mampu dihadiahi.

                Al Fatihah buat ayahbondaku yang telah kembali ke Rahmatullah. Semuga Allah cucuri Rahmat ke atas Ruh Emak dan Baba di sana. 14 Sya’ban 1427H dan 4 Ramadhan 1427H

3 comments:

  1. assalamualaikum..
    Apa khabar enti?
    Malu rasanya diri nie slalu melihat enti dari jauh sentiasa kuat dan tabah...

    smoga Allah melapangkan mereka disana.

    -HAMBA ALLAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaykumsalam, Ramadhan Kareem ya sahabat. amiin Ya Rabb atas du'anya. semuga Allah melapangkan hati kita dari maksiat.

      Delete
  2. Sy doakan agar kamu tabah menghadapi ujian hidup... Jg mendoakan agar ruh baba dan ibu kamu ditempatkan dikalangan orang2 yang soleh yang mendapat rahmat Allah SWT..

    ReplyDelete