Monday, March 21, 2011

Cintaku mula berputik kembali

Cinta yang pernah hadir suatu ketika dulu kian malap, semalap gelap malam, kesunyian dalam bicara, ketandusan dalam doa, mujahadahku juga lumpuh akibat kelalaian diri sendiri. Puas mencari punca, satu persatu kuteliti, benarlah…menafikan hati yang keras tidak memberi impak terhadap penyakit ini… sedar tapi menafikan.

Alhamdulillah, ketenangan yang dicari mula menampakkan diri, cinta yang dulu sudi hadir kembali, kasih juga mula bersemi, berbunga bunga seluruh diriku menerimanya kini, speechless, harapanku moga moga ia terus mekar ke dalam seluruh jiwa ragaku. Saban hari, tidak sabarku menanti saat hadirnya malam, dalam kesunyian, memulakan saat pertemuan dalam sembah sujudku padaMu, Indahnya bila cinta mula berputik antaraku denganMu, bercinta dan berkasih denganMu, sungguh indah, sukar untuk kuterjemahkan dalam ruangan ini, satu kelainan yang jarang dirasai sebelum ini, nikmat yang perlu kusyukuri dan hargai, sungguh nikmat…teringat sabda Rasulullah dari Riwayat Ahmad, “ Aku mendengar rasulullah SAW menceritakan daripada Tuhannya yang berfirman : CintaKu berhak untuk orang yang bercinta keranaKu, cintaKu berhak utk orang yang saling menolong keranaKu dan cintaKu berhak untuk orang yang saling berkunjung keranaKu.” Orang yang bercinta kerana Allah berada diatas mimbar daripada cahaya dalam naungan Arasy pada hari yang tiada naungan kecuali naunganNya”.

Ya Allah ampunkanlah kesalahan serta keterlanjuranku, terasa hiba dan gerun bila mengenangkan azabMu Ya Rabbi, faqirnya diriku,betapa jauhnya diriku dari Mu, sepanjang ku di buai mimpi, telah kulupai janjiMu, lena ku juga masih belum terjaga lagi, semoga dgn kesedaran ini menitip KEINSAFAN buat diri beserta hatiku. Izinkanku bersamaMu lagi Ya Allah dalam ruangan tafakur ku nanti…aku harus berusaha dalam jalan mujahadahku, walau sukar, berusaha untuk memampukannya. Kata Saidina Ali, “Ketidakmampuan itu adalah malapetaka, kesabaran adalah keberanian, zuhud adalah kekayaan, pengendalian diri adalah perisai (terhadap dosa) dan sahabat terbaik dalam penyerahan (kepada Allah).”mudah mudahan…

Allahua’lam

jumaat, 18 march 2011

No comments:

Post a Comment