Wednesday, February 27, 2013

Permulaan Cinta Yang Halal...


        Detik waktu ini dengan izin Allah SWT genap 19 hari aku berstatus 'Isteri'. Isteri kepada seorang hamba Allah yang suci dan telus hatinya yang teguh bersedia menggalas beban dan tanggungjawab terhadap diriku. Terima kasih wahai suamiku sanggup melayan karenahku, Seorang hamba Allah yang tidak pernah terlintas di fikiran malah di benakku juga tidak pernah terdetik. Wahai suamiku yang diingati setiap waktu, tidak ku idamkan harta, pangkat dan kekayaanmu cuma ku damba secebis ilmu dan kasih sayangmu yang mengajarku tentang keakraban dan kasih sayang Penciptaku agar matiku nanti dalam kasih sayang dan redha Tuhan. Wahai suamiku yang dikasihi, tidak ku ingin lagi  merebut cintamu dari sesiapa cuma ku perlu waktu untuk membiarkan cinta yang baru berputik itu berlalu pergi. aku juga yakin cinta manusia itu bakal meninggalkanku seiring dimamah usiaku. Justeru, bersabarlah melayan karenahku wahai suamiku, aku perlukan sedikit masa untuk menyuaikan diri...Terima kasih sekali lagi atas keikhlasan hatimu yang tulus sudi melindungiku dengan asma' Allah yang dipinjamkan Ya Hafidz Ya Quddus Ya Jalil, Yang Maha Pelindung Yang Maha Suci lagi Maha jernih. Aku sering menagih Ya Wadud agar dialirkan rasa cinta kedalam hatiku hanya Cinta Dia. Tidak sanggup rasanya menempatkan cinta selain Dia di kamar hatiku kerana cinta manusia itu sering mengecewakan. Akan ku cuba sedaya mampu untuk memiliki cintaNya agar hatiku tenang disaat suamiku memiliki cinta lain selain diriku....

       Siapakah 'dia'? antara insan-insan adam yang cuba merapatiku terselit kepentingan diri terhadapku. setelah ditolak cintanya, mereka melebarkan sayap menjauhiku mencari puteri-puteri lain untuk dijadikan kenalan. Bagiku, tiada perasaan kesal malah sedikit pun tiada rugi buatku menolak mereka kerana hati kecilku sering berbisik tegas dan teguh biarkan mereka pergi dari hidupmu, mereka bisa membuatkan dirimu lalai kelak. Terima kasih Allah kerna menyelamatkan diriku yang lemah ini. mana manusia yang tahan akan godaan dunia. Syukurku padaMu Ya Hafidz Yang Maha Memelihara, Kau setia pelihara diriku dari terjebak dengan cinta adam.  Jika dihitung, berpuluh lamaran yang pernah kuterima, waimah melalui surat layang, email, sms, call hatta wakil ibubapa mereka pernah ku terima. Namun, Allah tetap tidak mendatangkan apa-apa rasa terhadap mereka, diriku seperti tiada perasaan, membatu seribu bahasa membiarkan mereka. Biarpun fitnah ditabur, aku tidak mampu meleburkan ia dengan kata-kata namun keyakinan masih pasti dengan janji Tuhanku, Dia pasti bersama orang yang bersabar...dan hanya Dia yang mampu meleburkan fitnah itu walau tanpa kata-kata. Aku bukanlah sekejam yang disangka, keputusanku disuarakan dengan penuh hikmah walaupun ada yang tersakiti tapi itulah keputusanku. Aku menghormati niat kalian, begitu juga harapanku terhadap kalian menghormati setiap keputusanku. Aku benar-benar yakin akan jodohku, pasti Allah akan pertemukannya sehingga ada rasa getaran dari sel-sel tubuhku cuma siapa, bila dan di mana itu masih dalam lingkungan Rahsia Allah. Disaat aku diuji kerinduanku pada orang tuaku, bersimpuh lemahku didalam masjid itu, saat itu aku mendengar kata-kata indah seakan memujukku dari terus bersedih. ruang legar masjid didominasi suaranya, nasihat dan perkongsian itu menghiburkan juga. terus terlintas dihatiku yang paling dalam, alangkah indahnya jika orang itu adalah abangku, pasti akan ku merapatinya dan segera  meminta nasihat sebagai panduan hidup. Namun, itu khayalan cuma. Mustahil terjadi. tapi siapakah dia??? hatiku terus menyoal... hari-hari yang berlalu terus berlalu...  Permulaan yang baik didoakan juga membawa kepada pengakhiran yang baik. Insan yang tidak pernah ku kenal dan ketahui. Insan yang tidak pernah meluahkan rasa cintanya, juga tidak pandai bermain madah dan kata-kata, dalam perkenalan atas nama dakwah dan dimeterai dengan pernikahan kami memulakan cinta yang halal... [bersambung] =)

1 comment:

  1. “Semoga Allah memberi berkah kepadamu dan atasmu serta mengumpulkan kamu berdua (pengantin laki-laki dan perempuan) dalam kebaikan.”

    Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim
    Jadikanlah kami yang telah berkahwin ini
    Menjadi contoh yang hidup kepada pengantin baru
    Dalam melayari bahtera rumahtangga yang kadangkala tenang dan kadangkala bergelora
    Kurniakanlah kami dan mereka kekuatan iman dalam menempuh segala cabaran yang mendatang

    Amin Ya Rabbal Alamin.

    ReplyDelete