Tuesday, July 27, 2010

imbasan...

..."na,da sembahyang ke blum?, nanti jangan lengah lengahkan sembahyang ye..." itulah pesanan terakhir babaku pada emak seakan mengetahui episod pengakhirannya akan tiba, emak hanya mampu menahan sebak yang menusuk jauh dalam hatinya...isteri mana yang sanggup ditinggalkan suami, namun begitu ketetapan Allah SWT tetap berlaku...dalam beberapa jam kemudian babaku menghembuskan nafas terakhirnya, detik cemas dan sedih menyelubungi saudara maraku malah rumahku semakin ramai orang yang datang ziarah...
...kring,kring, kring...assalamualaikum ida, baba suruh balik sekarang, baba tak sehat, kejap lagi abang sampai..,ak baru saja menerima panggilan daripada abangku kira2 jam 7.20 pagi, terdengar sedikit kelainan di suaranya..apa yang berlaku,nape bukan emak yang bagitahu, mesti ade something yang berlaku ni,mujurlah rumah ku tidak jauh dari kolej matrikulasi ni.. getus hati kecilku....langkah ke kuliah ku hentikan dan berpatah balik ke block B5, fikiran ku kusut, kacau dan berserabut, agak terkedu dengan panggilan tadi. tangan ku hanya sempat mencapai sebuah Al Quran terjemahan dan terus bergegas ke pusat pentadbiran untuk menunggu abangku...prosedur kebenaran pulang untuk aku balik sangatlah merumitkan, naseb baek Allah beri pertolongan melalui sahabat rapatku nadiah. die la yang bantu aku mengambil borang dan sebagainya..setelah selesai aku terus menunggu sambil membaca surah yasin untuk menenangkan jiwaku pada masa itu..dalam beberapa minit abangku pun sampai...aku terus menerpa dia dan bertanya...namun, abangku diam membisu dan hanya menjawab "nanti abang faizal bagitahu dek" kita balik dulu...owh rupanya abang abangku sudah berada di rumah...Ya Allah, berderau darahku, aku pasti dan dapat mengagak apa yang berlaku cuma aku tak pasti sama ada emak atau ayahku yang pergi meninggalkanku...aku tidak henti henti membaca Yasin walaupu aku rase entah berapa kali aku ulang surah yang sama, jiwaku kacau sambil abangku memecut laju...sampai di perkarangan rumah, aku melihat sendiri saudara mara, jiran tetangga, anak murid ayahku juga ada...owh Allah btul2 aku diuji dengan realiti...aku terus turun dari kereta dan berlari memasuki rumah..aku melihat sebuah tilam terbentang di ruang tamu tapi tiada jasad di situ...aku masuk ke ruang dapur, aku menyaksikan kakak kakak ku bermandi air mata..kak ani, mane emak? mane baba?...mane kak?..kakakku terus memeluk erat aku..."sabar dek, baba dah tak de"..jawabnye ringkas sambil menahan air mata namun butiran itu tetap tumpah..mane emak?, tanye ku lagi..."emak di hospital dengan abang faizal dan abang fairus, kejap lagi emak sampai".. Ya Allah, terkilan yang amat sangat aku tak sempat menatap wajah baba buat kali terakhir, seingat aku aku bersalaman dengan arwah 3 hari sebelum ni, sempat la juge aku pulang ke kampung minggu lepas....Allahu Akbar, aku tak dapat meneruskan lagi..bersambung~ sesungguhnya kematian itu pasti~ setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati...

~sebuah diri yang sedang mengenali Pencipta~

2 comments: